Hoe een BMW herstellen

BMW zit nu, in de diepte van zijn turbo, automatische transmissie, all-wheel-drive toekomst, ten goede of ten kwade. Hoewel deze technologische vooruitgang zeker indrukwekkende prestatiecijfers oplevert, voegen ze ook gewicht en complexiteit toe en halen ze wat van het plezier weg uit de rijervaring die auto’s als de 2002 en E30 zo iconisch maakten. De “Ultimate Driving Machine” van vandaag is ofwel een M4 met een burble tune en een sticker van de Instagram-handgreep van de eigenaar, ofwel een willekeurig aantal SUV’s.

Het is moeilijk om BMW de schuld te geven voor het geven van kopers wat ze willen, maar voor de mensen die BMW’s hebben gekocht voor hun rijdynamiek, handgeschakelde versnellingsbakken en natuurlijk geaspireerde 6-cilinder motoren, is het enige wat ze nog hebben de tweedehandsmarkt. Wanneer de traditionele klassiekers te oud en te duur zijn om nog praktisch te zijn, en de nieuwe te ver van de oorspronkelijke identiteit van BMW afstaan, wenden de liefhebbers zich tot modellen uit wat sommigen beschouwen als BMW’s gouden tijdperk, de late jaren negentig en het begin van de jaren tweeduizend. Omdat de 3-serie altijd al de spirituele kern van BMW’s productlijn is geweest, heeft dit de belangstelling voor de E46 hernieuwd.

De E46 BMW 3-serie met chassis liep van modeljaar 2000 tot en met 2005, plus sedans uit 1999 en dubbeldeurs uit 2006, en is echt de perfecte mix van oud en nieuw. Hij heeft nog steeds een niet-turbo inline-zes met maximaal 255 pk, algemeen verkrijgbare handgeschakelde transmissies, hydraulische stuurbekrachtiging voor een beter gevoel en een kleinere, lichtere vormfactor, maar hij heeft ook functionele AC- en airbags en er zijn nog steeds onderdelen voor te vinden. U kunt een klopper vinden voor minder dan 3000 dollar om zonder wroeging rond te drijven of om te zetten in een SCCA Spec-E46 racewagen, of een all-wheel-drive wagon om te pendelen in het hele jaar door. Het heeft ook een enorme aftermarket om het precies te maken wat je wilt, en een gepassioneerde fanbase met tonnen aan technische know-how. Check onze website voor citroen mehari onderdelen

Zoals elke 15-20 jaar oude Duitse auto is het onderhoud echter iets meer dan een Honda. Kunststof koelcomponenten zijn kwetsbaar, maar er zijn meerdere bedrijven die vervangingen maken van sterkere materialen. De multilink vering heeft meer bussen die verslijten, en je kunt ofwel die vervangen door polyurethaan als je niet zo veel geeft om een soepele rit, of een van onze complete controle-arm kits bestellen die een nieuwe set van verende koppelingen bevat, met bussen die al zijn ingeperst om een DIY oprit te installeren dat veel gemakkelijker te maken.

Vanwege onze specialiteit in sturen en de voortdurende populariteit van deze auto’s, zien we veel aanvragen voor E46 stuurdelen, en een paar ontwerprevisies gemaakt door BMW kunnen het een beetje ingewikkeld maken om het juiste onderdeel te vinden. Wanneer u de M3 meeneemt, zijn er drie verschillende stuurhuisopties en SIX verschillende stuurbekrachtigingspompen, allemaal afhankelijk van uw specifieke motor en productiedatum, daarom hebben we deze handleiding gemaakt om u te helpen de onderdelen te vinden die bij uw specifieke auto passen.

Terwijl de M3 zijn eigen stuurhuis gebruikt, zijn er nog steeds twee verschillende opties voor de niet-M 3 serie; een gemaakt door TRW, en een gemaakt door ZF. U kunt zoeken naar een fabrikant tags op uw originele rack en rondsel assemblage, of we kunnen zoeken naar alle OEM-onderdeelnummers die u vindt. Ze zitten allebei in dezelfde bout, maar het TRW-rack is 3,25 slagen, lock-to-lock, en de ZF heeft een snellere 3,0 LTL-verhouding. Als u niet in staat bent om uw originele stuurhuis te inspecteren, kunt u gewoon het ZF-onderdeel bestellen; het komt vaker voor, het zal vastbouten en werken als vervanging voor de TRW, en de snellere stuurverhouding zal werken als een upgrade, waardoor de stuurrespons sneller zal zijn. We hebben ook een gloednieuwe aftermarket versie van de ZF tandheugel en rondsel die geen kernstorting of retour nodig heeft.