Old Body Style” vrachtwagens

De Ford 7.3L PowerStroke dieselmotor heeft een legendarische betrouwbaarheid, maar aangezien deze trucks ongeveer 20 jaar oud zijn en de meeste ervan 200.000 mijl of meer hebben, zijn er hier en daar een paar reparatiefacturen te verwachten. Een van de meest voorkomende reparaties voor een 7.3L is de vervanging van een turbo. De turbo is niet ontworpen om een slijtagestuk te zijn, maar het compressorwiel draait bij een hoog toerental en wordt onder zware belasting gezet als je de truck gebruikt voor het soort werk waarvoor hij is ontworpen. Alle PowerStroke 7.3L dieselmotoren hebben een Garett GTP38 turbo, maar er zijn kleine verschillen tussen de verschillende modellen. De eerste stap is het vinden van het turbo-model dat je nodig hebt, en dan uitzoeken welke optie voor dat model het beste voor je werkt. De belangrijkste variëteiten van de PowerStroke turbo zijn uitgesplitst naar model en jaartal:

1994-1997 “Old Body Style” vrachtwagens

De 7.3L PowerStroke diesel in deze trucks werd op hetzelfde moment aangeboden als de oudere 7.3L IDI diesel, maar ondanks het feit dat ze dezelfde cilinderinhoud hebben, delen ze helemaal geen onderdelen, dus hou daar rekening mee bij het bestellen. Om het verschil te kunnen zien zijn de Powerstroke OBS trucks voorzien van een PowerStroke logo onder de F-250 of F-350 badge op de spatborden. Dit waren ook de eerste trucks die de naam “Super Duty” gebruikten.

Zie turbo’s voor Opkoper BMW hier.

1998-begin 1999 Super Duty

Dit zijn de eerste Super Duty trucks met een ontwerp dat wezenlijk verschilt van de standaard F-150. Er is technisch gezien geen modeljaar 1998 Super Duty, maar de modellen uit 1999 stonden in het voorjaar van 1998 op dealerloten, wat destijds wellicht voor enige verwarring heeft gezorgd. Deze turbo is een eenjarig model; Ford heeft in december 1998 enkele revisies doorgevoerd en deze turbo is voor modellen die voor die tijd zijn geproduceerd. Begin 1999 zijn de vrachtwagens te herkennen aan de PowerStroke-badges op de spatborden, terwijl de latere vrachtwagens deze op de deuren hebben staan.

Zie turbo’s voor deze trucks hier.

Eind 1999-2003 Super Duty en Excursion

Dit is de meest voorkomende 7.3 turbo, aangezien deze de langste productierun heeft gehad. Dit is voor vrachtwagens gebouwd in december 1998 en later; de PowerStroke badges zullen op de deuren staan in plaats van op de spatborden. Dit is ook de turbo die in alle 7.3L Diesel Excursies te vinden is.

Zie turbo’s voor Opkoper schadewagens hier.

1998-1999 Bestelwagen uit de E-serie

Omdat de Econoline en Club Wagon bestelwagens iets minder ruimte onder de motorkap hebben dan de vrachtwagens, gebruiken 7.3L bestelwagens een verplaatste turbo met iets andere montagepunten.

Zie turbo’s voor deze bestelwagens hier.

2000-2003 Bestelwagen uit de E-serie

Voor het modeljaar 2000 onderging de PowerStroke Diesel in de bestelwagens dezelfde veranderingen als de Super Duty eind 1998. Deze zijn gemakkelijker te bestellen, omdat je de productiedatum niet nodig hebt, alleen het modeljaar.

Zie turbo’s voor deze bestelwagens hier.

Internationale/Navistar T444E

Deze motor is te vinden in middelzware vrachtwagens; die tussen een F-350 en een Kenworth of Peterbilt semi, meestal kisten of diepladers. Dit is de motor waarop de 7.3L is gebaseerd, maar dat betekent niet noodzakelijkerwijs dat onderdelen kunnen wisselen. De T444E-motor in deze toepassingen heeft meerdere opties voor turbo’s, injectoren, emissieapparatuur en programmering. Sommige onderdelen zijn misschien wel onderling uitwisselbaar, maar niet alles is getest en werkt gegarandeerd op een PowerStroke. Om onderdelen voor deze motor of andere zware apparatuur te bestellen, heeft u het OEM-onderdeelnummer van het onderdeel dat u vervangt nodig om er zeker van te zijn dat u het juiste onderdeel krijgt.

Zie Internationale/Navistar-turbo’s hier beschikbaar

 

Zodra u het model dat u nodig heeft heeft geïdentificeerd, zijn er nog meer opties van daaruit; wilt u nieuw of gereviseerd? OEM of kwaliteitsvolle aftermarket? Voorraadvervanging, of wilt u van de gelegenheid gebruik maken om de prestaties een beetje te verbeteren? Afhankelijk van uw budget en wat u van plan bent te doen met de truck, heeft u veel keuzes.

Gereviseerde turbo’s kunnen verleidelijk zijn, maar ze brengen wel enig risico met zich mee. Iedereen kan een turbo op de schroothoop kopen, deze schoonmaken met een ontvetter, er een goedkope afdichtingskit op plakken en hem “gereviseerd” noemen. Kwaliteitsvolle gereviseerde turbo’s zullen alle slijtagestukken vervangen worden, alles wat hergebruikt wordt zal geïnspecteerd worden op tekenen van stress, en de lagers zullen grondig getest worden om er zeker van te zijn dat ze kunnen draaien bij 200.000 of meer toerentallen zonder enige weerstand. Hoewel ze een geweldige optie zijn voor sommige obscure oudere auto’s, zullen de kosten van een gereviseerde turbo die u kunt vertrouwen dicht bij of zelfs hoger zijn dan de prijs van een gloednieuwe turbo, als u iets gemeenschappelijks hebt als een Ford-diesel.

Als u een beetje meer prestaties wilt en uw turbo toch moet vervangen, maken bedrijven als Garrett, aFe en Stigan allemaal geweldige geüpgrade turbo’s die nog steeds bol-in zijn zoals OEM, wat betekent dat ze niet moeilijker te installeren zullen zijn. Ze zullen een beetje meer kosten, en als het enige wat je doet is het vervangen van de turbo, dan merk je misschien niet dat er een groot verschil is. Het echte voordeel van een grotere turbo wordt duidelijker als je de ondersteunende modellen hebt om er volledig gebruik van te maken, zoals een inlaat en intercooler om meer lucht te laten stromen, nieuwe injectoren zodat het brandstofsysteem kan houden