tips voor het vinden van kopers in de Europese auto-onderdelen

Het vinden van kopers in de sector auto-onderdelen en -componenten om zich sterker in de markt te vestigen is nu eenvoudiger dan 10-20 jaar geleden. Hieronder vindt u veel tips hoe u in contact kunt komen met potentiële klanten.

1. 1. Diepgaand marktonderzoek
Begin met het valideren en analyseren van uw eerste prioritaire markten. Onderschat niet de kracht van lokale zoekmachines voor leveranciers (bijvoorbeeld Autocluster.NRW), waar u kunt kiezen op basis van de naam van de leverancier, de productcategorie en/of specifieke auto-onderdelen, -componenten en -systemen. Onderzoek welke markten de beste mogelijkheden bieden voor uw producten en engineeringdiensten.

Om beter te kunnen bepalen waar uw potentiële koper zich in de toeleveringsketen bevindt, kijkt u naar CBI’s studie van de kanalen en segmenten – de sector auto-onderdelen en -componenten.

Controleer waardevolle marktgegevens, regelgeving en wetgeving (autoregistraties, historische series en economische prognoses) bij ACEA (European Car Makers Association), CLEPA (European Association of Automotive Suppliers) en de mijn auto verkopen Commissie.

Update uw marktinzicht bij PRODCOM statistieken over de Europese productie van geproduceerde materialen en goederen zoals chemicaliën, kunststoffen, metalen onderdelen, ijzeren gietstukken, buizen en veel andere relevante onderdelen.

Controleer websites van Europese sectorspecifieke marktonderzoeksbedrijven en online portalen voor leveranciersstudies, marktgegevens, statistieken, de laatste trends en diensten ter ondersteuning van uw markttoetreding (markt- en concurrentieanalyse):

CBI Vraag naar auto-onderdelen en componenten in Europa
CBI Automotive-trends
CBU Automotive Product Factsheets
ANP – Automotive marktonderzoek en -analyse
Autofacts – Specialisten gericht op branchespecifieke vraagstukken en analyses
Autonieuws – Nieuws over de automobielindustrie
INOVEV – Automotive data en analyse platform
IHS Markit – Automotive data en analyse platform
JATO – Automotive data en analyse platform
Just Auto – Analyseportaal voor de auto-industrie
LMC Automotive – Automotive prognose van verkoop en productie
Knibb, Gormezano & Partners – Adviesdiensten voor de automobielindustrie
MarkLines – Portaal voor de automobielindustrie, inclusief gegevens en statistieken over de automobielindustrie
Bevoegdheden – Automobielmarktonderzoek en -analyse
WardsAuto – Nieuws, gegevens en statistieken over de automobielindustrie
2. 2. Controleer de leden en het nieuws van de aangesloten organisaties
In Europa zijn er verschillende nationale en internationale organisaties en verenigingen, en hun leden bieden u waardevolle tips en informatie om kopers, importeurs, exporteurs en distributeurs te vinden. Op nationale websites vindt u meestal indexen van leden die kunnen worden doorzocht op producten, materialen, locaties en/of namen.

De volgende zijn belangrijke landenverenigingen voor een Auto verkopen:

Vereniging voor de automobielindustrie van Oostenrijk
Belgische federatie van de automobiel- en motorindustrie
Vereniging van autofabrikanten en hun gemachtigde vertegenwoordigers voor Bulgarije
Vereniging voor de automobielindustrie van de Tsjechische Republiek
Deense vereniging van auto-importeurs
Unie van Estse autoverkoop- en servicebedrijven
Duitse Vereniging van de Automobielindustrie
Vereniging van vertegenwoordigers van de importeurs van motorvoertuigen in Griekenland
Vereniging van de Hongaarse automobielindustrie
Vereniging van de Ierse automobielindustrie
Italiaanse vereniging van de automobielindustrie
Autovereniging van Letland
Vereniging van Litouwse auto-ondernemers
Vereniging voor de Motorrijwiel- en Automobielindustrie van Nederland
Vereniging van auto-importeurs van Noorwegen
Poolse vereniging voor de automobielindustrie
Autovereniging van Portugal
Associatie van Roemeense autofabrikanten
Vereniging voor de automobielindustrie van de Slowaakse Republiek
Vereniging van automobielfabrikanten en erkende importeurs van Slovenië
Spaanse Vereniging van Auto- en Vrachtwagenfabrikanten
Zweedse vereniging van autofabrikanten en -importeurs
UK Country Organisation Society of Motor Manufacturers and Traders Ltd.
3. 3. Maak gebruik van sociale media
Social media kunnen zeer nuttig zijn bij het introduceren van uw bedrijf en productmerken in het buitenland en het verhogen van hun populariteit. Ga naar zakelijke netwerkplatformen zoals LinkedIn, of naar landenspecifieke expertwebsites zoals XING in Duitsland en Viadeo in Frankrijk. Vind de expert websites die het meest nuttig zijn voor u en uw producten en upload persoonlijke profielen, opmerkingen en artikelen om te helpen met de exposure.

Stel uw eigen Facebook-pagina, Youtube-kanaal of Tumblr-hub op. Gebruik blogs en Twitter om de nieuwste activiteiten en expertises van uw bedrijf te promoten en te updaten. Voorbeelden hiervan zijn de recente campagnes van MINI op Tumblr en BMW op Facebook.

4. 4. Bezoek en exposeer regelmatig op autogerelateerde beurzen.
Beurzen zijn een goede gelegenheid om potentiële kopers persoonlijk te ontmoeten. Als u het budget en de tijd heeft om aanwezig te zijn en te exposeren op beurzen, dan is het mogelijk dat zij de beste plaatsen zijn om uw producten te presenteren.

Om het meeste uit een beurs te halen, moet u altijd vooruit plannen (heb een doel, ken uw budget en inventarisatiebehoefte, identificeer exposanten en stel vooraf afspraken op).